Pagina's

woensdag 8 januari 2014

Chinese speculaassoep met linzen, spinazie en zoete aardappel

Ik hou ervan om in kookboeken naar recepten te neuzen en met die inspiratie eigen gerechten te bedenken. Deze soep was een experiment van mij en zeker geslaagd. Ik kwam in de Allerhande een gerecht tegen waarbij ze Chinese vijfkruidenpoeder gebruikte. Chinese vijfkruidenpoeder bestaat uit kaneel, kruidnagel, steranijs, nootmuskaat en witte peper. De kruidenmix lijkt qua samenstelling en smaak erg op speculaaskruiden, beide kruidenmixen kun je kopen bij de toko. Ik had nog speculaaskruiden op voorraad, dus ik bedacht dit gerecht met de producten die ik op dat moment in huis had. Het was echt ontzettend
lekker, zo lekker dat ik het recept graag met jullie deel.

NODIG (2 personen):
- 150 gram gekookte linzen
- kleine zoete aardappel, in grove stukken
- 200 gram verse spinazie
- 1 tomaat, in grove stukken
- 1 el tomatenpuree
- 1 ui
- 1 teentje knoflook
- 1 el speculaaskruiden of vijfkruidenpoeder
- 500 ml groentenbouillon (ongeveer)
- handje verse koriander, gehakt
- gemalen vier-seizoenenpeper
- 1 tl kokosolie

HOE:
Verhit de kokosolie in een pan en fruit de ui en de knoflook. Voeg na 1 minuut de spinazie toe en laat slinken. Voeg de gedroogde linzen, stukken zoete aardappel, tomatenpuree en kruiden toe en bak nog 2 minuten. Voeg ongeveer 500 ml water en één bouillonblokje toe, totdat alles onder water staat. Breng het langzaam aan de kook en laat op klein vuur zacht koken totdat de linzen gaar zijn (kijk op de verpakking voor de kooktijd). Schenk de soep in een kom en maak af met wat peper, stukken tomaat en de verse koriander. Eet smakelijk!

Tip: Vries verse kruiden in. Koop een bosje of plantje, hak fijn, doe in een tupperwarebakje en vries in. Zo heb je altijd je verse kruiden bij de hand!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten