Pagina's

zondag 26 januari 2014

Gezonde mosterdsoep

Mosterdsoep is ontzettend lekker. Daarnaast is mosterd ook erg gezond. Het zou de vetverbranding stimuleren en het bevat mineralen en wat vitaminen. Mosterdsoep wordt gemaakt op basis van een roux, een mengsel van bloem en gesmolten boter. Absoluut niet gezond dus. Maar ook dit heerlijke soepje kan gezond worden gemaakt. Ik heb dit soepje per toeval ontdekt, ik had een champignonsoep gemaakt en grove mosterd toegevoegd, en de smaak leek erg op die van een 'standaard' mosterdsoep. Let op: aan mosterd wordt vaak suiker toegevoegd, check dus de ingrediƫntenlijst! Ik heb zelf biologische grove mosterd gebruikt. Ik geef daarbij de voorkeur aan milde mosterd, pittige mosterd vind ik te heftig voor een soep.

NODIG (2-3 koppen):
- 400 gram champignons, in grove stukken
- 1 (biologisch) groentebouillonblokje (zonder E-nummers/andere rare toevoegingen)
- 1 ui, gesnipperd
- 1 teen knoflook, geperst
- 2 el witte wijnazijn
- 2-3 el grove (biologische) mosterd
- 1 tl kokosolie
- 4-seizoenenpeper  (naar smaak)

HOE:
Verhit de kokosolie in een pannetje en fruit de ui en knoflook hierin. Voeg de champignons en witte wijnazijn toe, bak 1 minuut mee en voeg 400 ml water en het bouillonblokje toe. Breng aan de kook en laat zachtjes 5 minuten doorkoken. Voeg 2 el mosterd toe en roer even door. Mix de soep glad met een staafmixer en breng op smaak met peper en eventueel nog wat mosterd. Voeg tot slot nog wat water toe, tot de soep de gewenste dikte heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten