Pagina's

zondag 12 januari 2014

Wereldkeuken: Vietnamese rijstpapierrolletjes met pittige knoflookdip

Vietnamese rijstpapierrolletjes zijn een soort 'rauwe loempia's'. Ze smaken fris, zijn licht verteerbaar en gezond. Daarnaast zijn ze erg handig om mee te nemen als lunch of zelfs diner. Je kunt eindeloos variëren met groenten, kruiden, met of zonder glasnoedels, wat je maar wil! Ik kijk meestal welke groenten ik in de koelkast heb liggen en maak daar de vulling van. Mijn favoriete combinatie: komkommer, paprika, avocado, romaine sla en koriander. Als ik het als lunch of diner eet, voeg ik magere eiwitten en glasnoedels toe. Heerlijk!

NODIG (8 stuks):
-
8 rijstpapiervellen
- rauwe groenten naar keuze (bijv. komkommer, paprika, avocado, wortel of taugé)
- schaaltje groene bladgroenten naar keuze (bijv. spinazie, botersla, ijsbergsla of romaine sla)
- handje verse kruiden naar keuze (bijv. koriander, munt of peterselie), gehakt
- schaaltje gekookte glasnoedels (optioneel)
- 150-200 gram magere eiwit (bijv. kip, witvis of garnalen; optioneel)
Knoflookdip:
- 4 el sojasaus
- 2 el water
- 2 el citroensap
- 2 el agave
- 1 teentje knoflook
- 2 mespuntjes gedroogde chilipeper

HOE:


Meng alle ingrediënten van de knoflookdip in een schaaltje en zet opzij. Snij alle rauwe groenten, behalve de bladgroenten, in dunne reepjes / julliene. Vul een koekenpan of schaal met een bodem heet water. Leg één rijstpapiervel een paar seconden in het water. Let op, dit is even een lastig werkje, want de vellen krullen snel op en gaan plakken. De truc is om het vel in één keer helemaal onder water te drukken en voorzichtig eruit te halen door de zijkanten te pakken en gespreid op een snijplank of schoon aanrecht te leggen. Bij mij is het de eerste drie keer ook mislukt, dus heb geduld. En dan komt de vulling. Omdat ik het erg lastig vind dit uit te leggen, heb ik een how-to filmpje gezocht op Youtube. Check het filmpje hiernaast of klik op deze link om te zien hoe je Vietnamese rijstpapierrolletjes rolt. Eet de rolletjes met de knoflookdip.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten