Pagina's

zaterdag 18 januari 2014

Huisgemaakte rijstmelk

Dat koemelk ongezond is zal inmiddels bij de meesten wel bekend zijn. Ik kan echter niet zonder melk. Ik maak er havermoutpap, boekweitpap en chai tea latte van. Ik plaatste eerder al een recept voor huisgemaakte amandelmelk (zie RECEPTEN). Hieronder vind je een recept voor huisgemaakte rijstmelk. Ik maak de melk van zilvervliesrijst, omdat deze rijstsoort rijk is aan vezels en daardoor een minder heftig effect heeft op je bloedsuikerspiegel dan witte rijst. Het voordeel is dat rijst in verhouding veel goedkoper is dan amandelen (respectievelijk 10 cent & 1,50 euro per 100 gram). Daarbij vind ik persoonlijk de smaak en structuur van rijstmelk lekkerder, het is voller en romiger.

NODIG:
- 100 gram zilvervliesrijst
- ongeveer 1,5 l water
- 2 tl vanille extract
- natuurlijke zoetstof (stevia, ahornsiroop, rauwe honing, medjool dadels, etc.)
- snuf Himalayazout

HOE:
Doe de rijst samen met 500 ml water in een pan en breng aan de kook. Draai het vuur klein, leg een deksel op de pan en laat 45 minuten zacht koken. Roer af en toe door en voeg eventueel water toe als de rest ingekookt is. Draai het vuur uit en laat de rijst 15 minuten rusten. Doe de rijst in een blender en voeg 1 liter water, snuf zout, het vanille extract en de natuurlijke zoetstof toe (ik gebruikte 4 druppels stevia). Blend voor 3 minuten. Leg een fijnmazige zeef op een pan of kom en giet de melk hierin. Eventueel kun je nog een kaasdoek in de zeef leggen, daar het mengsel opgieten en het vocht eruit knijpen. Als je alle melk hebt opgevangen in de pan of kom, schenk het dan over in een afsluitbare fles en zet de fles in de koelkast. De melk is ongeveer 4 dagen houdbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten